Naam: Sanoma Media BV (Nederland), Sanoma Media NV (België)

CEO België en Nederland: Peter de Mönnink

Branche: Media uitgever

Oprichting: 2001 door het Finse SanomaWSOY

Hoofdkantoor: Capellalaan 65, 2132 JL Hoofddorp

Omzet (2015): 1,7 miljard euro

Winst (2015): -158 miljoen euro (verlies)

Actief in: Nederland en België (Moederconcern Sanoma is Fins)

Over het bedrijf

Het Finse SanomaWSOY nam in 2001 een onderdeel over van het VNU. VNU staat voor Vereniging Nederlandse Uitgeversbedrijven. Bij de overname van de tijdschriften onderdeel was een 1,25 miljard euro gemoeid.  De dochter onderneming van VNU genaamd Ilse was ook betrokken bij de Finse overname. Ilse media had beschikking over de zoekmachine Ilse, Nu.nl en startpagina.nl. In 2006 volgde een overname van het bedrijf Rostte Holding. Sanoma nam dus wederom een bedrijf over. Sanoma kreeg hierdoor onder andere schoolbank.nl onder zich

Overnames

Ook Ilse Media kwam in handen van de Finnen door de overname. Ilse was een dochteronderneming van VNU wat zich richtte op het internet. Zo had Ilse Media startpagina.nl, zoekmachine Ilse en NU.nl onder zijn hoeden. Vervolgens nam Sanoma in 2006 het bedrijf Rosette Holding over. Hierdoor kreeg Sanoma onder andere Schoolbank.nl onder zich. Een jaar later nam Sanoma een onderdeel met golfbladen van Wegener over. In de periode hierna kreeg Ilse Media een naamsverandering. Het onderdeel van Sanoma kreeg de naam Sanoma Digital. Later in 2011 zijn Sanoma Digital en Sanoma uitgevers samengevoegd. Sindsdien gaat het bedrijf verder al Sanoma Media. Ook in 2011 nam Sanoma Media 67 procent aan belangen in de SBS broadcasting. De andere 33 procent kwamen in handen van Talpa van John de Mol.

Populaire onderdelen

  • Donald Duck
  • AutoWeek
  • Avrobode
  • Grazia
  • LINDA
  • Margriet
  • Nieuwe Revue
  • Net 5
  • SBS 9
  • SBS 6
  • nl
  • nl
  • Panorama
  • Playboy
  • Televizier
  • Veronica Magazine

Sanoma Media N.V. (België)

In België is Sanoma Media ook bekend, de naamloze Vennootschap is vooral bekend als tijdschriftenuitgever. Op het gebied van tijdschriften heeft het bedrijf een goede reputatie opgebouwd. Sanoma bewerkt ongeveer 5o procent van de Belgische bevolking, wat opmerkelijk is. In België is Sanoma meer succesvol dan in Nederland. De Nederlandse tak maakte verliezen. In België maak het bedrijf gewoon winst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *