Hedendaags is er bijna geen winkel of bedrijf dat niet werkt met een klantenkaart. Wat is een klantenkaart precies? Een klantenkaart is een soort pasje waarmee je kunt sparen voor cadeaus of korting bij het bedrijf of de winkel waar je iets koopt. Vroeger spaarde men zegels, waarmee men bijvoorbeeld een dagje uit kon met het gezin. Inmiddels is er veel veranderd op spaargebied, echter het sparen blijft de Nederlanders bezighouden.

Fysieke of digitale klantenkaart?

Wat is het grote verschil tussen een fysieke of een digitale klantenkaart? De fysieke klantenkaart is een plastic pasje dat je bijvoorbeeld in je portemonnee kunt bewaren. Je hebt dan een tastbaar bewijs altijd bij je, zodat je kunt aantonen dat je korting of spaarpunten kunt krijgen als je betreffende winkel binnenstapt. Handig toch zo’n fysieke klantenkaart? Maar wat is dan een digitale klantenkaart zul je je afvragen.
Een digitale klantenkaart is een klantenkaart die je niet als plastic pasje krijgt, maar digitaal, op je computer of telefoon. De kaart werkt via een app of via de website van het bedrijf. Voor het bedrijf is er dan meer communicatie mogelijk. Men kan zijn klanten via de app of via een nieuwsbrief, die je via email ontvangt, op de hoogte houden van speciale aanbiedingen of kortingen. Er schijnt tegenwoordig ook een app te zijn waarin je al je klantenkaarten digitaal bewaard. Dat scheelt weer een aantal apps, dus geheugen op je telefoon. De digitale en de fysieke klantenkaart kan je overigens prima naast elkaar gebruiken. Je moet zelf ervaren wat je makkelijker vind.

Digitale klantenkaart is toekomst

Veel oudere mensen kunnen zich zeker nog de spaarzegels herinneren, die je vroeger overal kreeg. Kocht je bij de melkboer een pakje boter, dan zat er al een spaarzegel op. Bij koffie zat er een spaarzegel op het pak, die je kon uitknippen en in een boekje kon plakken. Tja deze spaarzegels zijn er nog steeds te vinden en mensen vragen zich dan ook af wat moet ik met een digitale klantenkaart, ik spaar liever zegels. De bedrijven hebben liever dat je een digitale klantenkaart aanschaft. Ze kunnen dan allerlei data verzamelen, waarmee ze dan voor zichzelf in kaart kunnen brengen wat de beweegredenen voor de consument zijn als ze een artikel kopen. Ze weten precies wat je koopt, wanneer je koopt en hoeveel je koopt. Ze kunnen dan de vraag en de prijs van hun artikelen hierop aanpassen, zodat de winst kan toenemen. Je privacy is natuurlijk heel wat minder bij een digitale klantenkaart, dan als je gewoon een plastic pasje in je portemonnee hebt. Wil je gewoon anoniem je boodschappen doen en in de winkel je producten halen dan zal je het toch met de kortingen, spaarzegels etc. moeten doen op een plastic pasje. Spaar ze!

 

Bron: softwaremagazine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *