Naam: La Place B.V.

CEO: Bart van den Nieuwenhof

Oprichter: Paul Bringmann

Hoofdkantoor: Inundatiedok, 3439, JJ Nieuwegein

Opgericht: 1987

Omzet (2016): 100 miljoen euro

Aantal werknemers: 1500

Actief in: Nederland, Bali, Amerika, Duitsland

Over het bedrijf

Het eerste filiaal werd geopend op 17 september 1987 in Utrecht. Dit was in een vestiging van de V&D. Het bedrijf begon in eerste instantie met  het verkopen van Franse broodjes. Later stapte zij over naar focaccia’s door de hevige concurrentie. De consument geloofde nooit dat sinaasappelsap vers geperst was. La Place besloot hierdoor de sap en later ook het eten vers voor het oog van de klant klaar te maken. Deze formule wordt nog steeds gebruikt. Vanaf het jaar 2000 ging het bedrijf zich uitbreiden. In 2007 werd de eerste buitenlandse La place geopend in België. Om precies te zijn gebeurde dit in Antwerpen. Drie jaar later werd er een tweede filiaal in België geopend en dit keer in Kortrijk. De beide vestigingen zijn momenteel alweer gesloten. In 2013 ging La Place het proberen in Duitsland. In Duitsland werden twee filialen geopend. In 2014 maakt La Place een verrassende stap door een vestiging op het vliegveld van Bali in Indonesië te openen. Later dat jaar opende het broodjes bedrijf een filiaal in het hoofdkantoor van Google in New York.

Moederbedrijf V&D

In de periode dat het bedrijf groeide in het buitenland ging het in Nederland minder. Het moeder bedrijf V&D gin na een zware periode failliet op 31 december 2015. La Place werd meegenomen in de faillissement. Dit kwam voornamelijk door het slechte presteren van de V&D en niet van hun dochterbedrijf. De potentie was duidelijk. Daarom kocht de supermarktketen Jumbo het restaurant keten op. Met deze overname was 48 miljoen euro gemoeid. In het eerste jaar met Jumbo aan het roer heeft La Place elf procent meer omzet gemaakt.

Formule van La Place

Het formule van La Place is gekenmerkt door de open keukens. Hierbij kan de klant met eigen ogen zien hoe de producenten vers bereid worden. Iedere dag komen de zoveel mogelijk biologische producenten vers binnen. Het bedrijf streeft naar duurzaamheid binnen het bedrijf. Een voorbeeld is dat de resten van de koffie worden gebruikt om zwammen er mee te kweken. De restaurants zijn voornamelijk geplaatst in druk bezochte gebieden.